Ostatnio zalogowani
User Stats
Online : Brak Online
5 ostatnio zalogowanych
Member bojowniczka  
2025-06-13 14:03:35
Member karolina  
2025-06-13 12:33:45
Member Anna Chalupinska  
2025-06-09 20:21:36
administrator Administrator  
2024-06-26 12:53:56
Member Bernadeta Jastrzębska  
2020-10-21 18:32:41
Bezpieczna droga

Kartka z kalendarza
Dzisiaj jest
Sobota
14 czerwca 2025
Imieniny obchodzą
Bazylid, Bazylis, Eliza, Justyn, Justyna, Ninogniew, Walerian, Waleriana
Do końca roku zostało
201 dni

Innowacja pedagogiczna „Sprawne paluszki mam” była realizowane przez okres 6 miesięcy w grupie przedszkolnej „Misie”. Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem dzieci. Poprzez atrakcyjne, twórcze formy pracy dzieci doskonaliły swoje umiejętności manualne, które są kluczowe na kolejnych etapach edukacyjnych. Przedszkolaki nie traktowały zajęć jako obowiązku, lecz jako zabawę. Dzięki tym zajęciom większość dzieci poprawiła swoją sprawność manualną, zauważono poprawę w zakresie koncentracji uwagi i cierpliwości. „Misie” osiągnęły lepszą kontrolę nad ruchem dłoni i palców oraz zaczęły bardziej interesować się rysowaniem i aktywnościami plastycznymi. Wprowadzenie innowacji pokazało, jak ważne jest wczesne wspieranie rozwoju motoryki małej oraz dużej i jak wiele można osiągnąć dzięki systematycznym działaniom prowadzonym w formie zabawy.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „SPRAWNE PALUSZKI MAM”INNOWACJA PEDAGOGICZNA „SPRAWNE PALUSZKI MAM”

 

W okresie od lutego do czerwca 2025r. w Przedszkolu w Większycach w Grupie Biedronki została przeprowadzona innowacja pedagogiczna. Stworzono ją z myślą o wsparciu dzieci w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych. Poprzez opowieści, zabawy, eksperymenty i refleksje, dzieci uczyły się rozpoznawać różne emocje, rozumieć ich przyczyny i skutki, a także wyrażać je w sposób odpowiedzialny i empatyczny. Przedszkolaki poznały emocje: radość, smutek, złość, zazdrość, spokój, nadzieję oraz odwagę. Każdy rozdział był zaprojektowany, aby dostarczać dzieciom narzędzi do radzenia sobie z emocjami i wspierać ich w budowaniu zdrowego, zrównoważonego podejścia do życia emocjonalnego. Dzięki tej innowacji dzieci nie tylko lepiej zrozumiały siebie i innych, ale również zyskały solidne podstawy do budowania szczęśliwego i pełnego życia.

Emocjonalne odkrycia Emocjonalne odkrycia

Emocjonalne odkrycia Emocjonalne odkrycia

Emocjonalne odkrycia Emocjonalne odkrycia

 

Przedszkolaki z grupy Misie regularnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej „Sprawne paluszki mam”. Innowacja ma na celu rozwój motoryki małej oraz dużej u dzieci, poprawę koncentracji, rozbudzanie ciekawości poznawania własnego ciała, a zwłaszcza rąk i ich możliwości, normalizację napięcia mięśniowego oraz wspomaganie harmonijnego rozwoju. Zajęcia przeprowadzane są w przyjaznej atmosferze, poprzez zabawę, ruch, doświadczanie oraz eksperymentowanie.

innowacja_2innowacja_3innowacja_6

 

innowacjaInnowacja pedagogiczna „Sprawne paluszki” będzie realizowana w grupie przedszkolnej „Misie” przez okres 6 miesięcy. Okres przedszkolny to czas, w którym dziecko powinno osiągnąć gotowość szkolną i zbudować solidne podstawy konieczne do nauki szybkiego, płynnego i czytelnego pisania. Należy jednak pamiętać, że gotowość szkolna, w tym głównie gotowość do nauki pisania oraz sprawne posługiwanie się narzędziami graficznymi i nożyczkami, obejmuje nie tylko sprawność palców, ruchomość nadgarstka i koordynację wzrokowo-ruchową. Rozwój tych cech wpisany jest w całokształt rozwoju dziecka i zależy od wielu czynników, takich jak kontrola posturalna, stabilizacja obręczy barkowej, dobra równowaga, koordynacja ruchów całego ciała. To również umiejętność orientacji w przestrzeni, rozróżnianie kształtów, faktur, planowanie motoryczne i zręczność. Zatem terapia ręki jest istotna z uwagi na funkcjonowanie dziecka zarówno w sferze poznawczej, jak również emocjonalno-społecznej. Sprawność kończyn górnych decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka, jednak na to jak pracują ręce ma wpływ całe ciało, dlatego nie należy zapominać o dużej motoryce i napięciu mięśniowym oraz przetwarzaniu sensorycznym. Wiodącymi metodami pracy na zajęciach rozwijających sprawność manualna będą metody oparte na praktycznym działaniu. Większość zadań i ćwiczeń będzie realizowana w grupie, co wiąże się z nabywaniem przez dzieci umiejętności pracy w zespole, komunikacji oraz rozwiązywania problemów. W czasie trwania zajęć będą też podejmowane dodatkowe ćwiczenia indywidualne, tak aby każde dziecko mogło w maksymalny sposób rozwijać swoje zainteresowania, zdolności i umiejętności.

 
innowacjaW tym roku szkolnym przedszkolaki z grupy Zajączki będą realizowały innowacje pedagogiczną "W świecie mowy".
Innowacja będzie stałym elementem pracy w grupie i będzie koncentrowała się m.in. na usprawnianiu motoryki artykulacyjnej, poszerzając ją o ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz logorytmiczne. Wprowadzona zostanie codzienna gimnastyka buzi i języka oraz zajęcia plastyczno-techniczne, w których dzieci wykonają narzędzia rozwijające ich mowę. W planach innowacji jest również wspieranie i edukowanie rodziców, co pozwoli na wykorzystanie wiedzy w domu i zwiększy szansę na właściwy rozwój mowy naszych przedszkolaków.
 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI

INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ : STREFA CISZY

ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY W WIĘKSZYCACH

Strefa Ciszy innowacja podsumowanie Strefa Ciszy innowacja podsumowanie Strefa Ciszy innowacja podsumowanie

  1. 1. PODSUMOWANIE INNOWACJI.

Do prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje w swoim aktywnym życiu nie tylko działania, ale i wyciszenia - czasu dla siebie, żeby pomyśleć, odpocząć, zregenerować siły. Świadome odprężenie przywraca wewnętrzną równowagę, sprowadza uspokojenie organizmu, wyciszenie układu nerwowego, synchronizuje pracę mózgu, rozwija świadomość ciała i świadomość własnego stanu emocjonalnego.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy tj. od 18.03.2024 r. do 15.06.2024 r. pedagog specjalny stworzył możliwość skorzystania przez uczniów klas 1-3 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z oddziałem w Poborszowie z miejsca, gdzie podczas przerw będą mogły wygodnie odpocząć, wyciszyć się, zregenerować przemęczony układ nerwowy.

Innowacja skierowana była dla dzieci klas 1-3 przebywających w budynku ZSP w Poborszowie. Realizowana była na terenie szkoły w gabinecie pedagoga , który został w tym celu specjalnie przeorganizowany i dostosowany do korzystania z niego podczas długiej przerwy codziennie dla grupy liczącej w założeniu  każdorazowo : 6 osób. Czasem jednak zdarzały się większe grupy. Gdyż zainteresowanie ze strony dzieci przerosło założenia.  Strefa ciszy cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego pedagog w trakcie trwania innowacji zmodyfikował założenia i strefa ciszy była dostępna dla uczniów w trakcie 2,3, a czasem nawet 4 przerwy międzylekcyjnej.

Zajęcia prowadzone w ramach innowacji miały pomóc dzieciom w odkrywaniu niedocenianej w obecnych czasach wartości ciszy. Podczas przebywania w strefie ciszy była  też szansa do wyciszenia się przy kolorowych lampkach świetlnych, a także za pomocą muzyki klasycznej – utworów m.in. Bacha i Mozarta.

Celem głównym innowacji było uświadamianie dzieciom znaczenia ciszy, spokoju, relaksu dla życia, zdrowia i samopoczucia człowieka. Poznania właściwości uspokajających, wyciszających oraz relaksujących muzyki klasycznej.

Wszystkie cele założone w projekcie innowacji: „STREFA CISZY”, zostały zrealizowane.

Zainteresowanie Strefą Ciszy było tak duże, iż pedagog musiał dzielić dzieci na grupy często 8 osobowe, codziennie podczas nawet kilku przerw.

  1. 2. Opis  efektów po  wdrożeniu  innowacji:

Dzieci, które bardzo chętnie oraz licznie uczestniczyły w innowacji doceniły znaczenie odpoczynku, koncentracji i głębszego poznawania siebie, dzięki odpowiednio dobranej muzyce relaksacyjnej, ćwiczeniom zmysłów, wprowadzeniu pewnych indywidualnych zasad i grupowych rytuałów. Zaprzyjaźniły się z ciszą.

Na podstawie rozmów z uczestnikami, ale także z ich rodzicami Pedagog specjalny zebrał wiele bardzo pozytywnych opinii po realizacji innowacji. Zdaniem rodziców ale także przede wszystkim z relacji dzieci, można wnioskować iż polubiły  one ciszę, potrafią  świadomie unikać hałasu, wybierać i dobierać odpowiednie dla siebie sytuacje z udziałem ciszy.

Strefa Ciszy innowacja podsumowanie

 

 

Pedagog specjalny zaobserwował bardzo dużo pozytywnych relacji i emocji u uczestników poprzez systematyczną obserwację  dzieci podczas realizacji treści innowacji - organizowanych zajęć i zabaw, a także podczas działań podejmowanych spontanicznie (zaangażowanie, aktywność dzieci, chęć uczestniczenia w zajęciach; umiejętności relaksacji, radzenia sobie z emocjami).

Strefa Ciszy innowacja podsumowanie Strefa Ciszy innowacja podsumowanie Strefa Ciszy innowacja podsumowanie Strefa Ciszy innowacja podsumowanie

 
Więcej artykułów…

joomplu:20295

joomplu:20294

joomplu:19309

joomplu:20657

joomplu:18553

joomplu:20296

joomplu:17289

Licznik odwiedzin
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDziś8757
mod_vvisit_counterWczoraj13025
mod_vvisit_counterW tym tygodniu67127
mod_vvisit_counterWszystkich17690015

Twoje IP: 216.73.216.51
MOZILLA 5.0,
Wyszukiwarka
Telefon zaufania

;